Η Νομικότητα των Βεβαιώσεων Οφειλών στον Δήμο Κοζάνης
Μετά την ανάρτηση της απόφασης με αριθμό 27206/16-06-2025 από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου Δυτικής Μακεδονίας, σχετικά με την προσφυγή της Μ. Χ., κατοίκου Κοζάνης, κατά της αριθμ. 136/4-3-2025 απόφασης της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Κοζάνης, που αφορά τη διαγραφή βεβαιωμένων οφειλών προς το Δήμο από παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.), κρίθηκε σκόπιμο να δημοσιοποιηθεί η επιστολή που συνέταξα και απέστειλα στον Δήμαρχο Κοζάνης στις 27/04/2025, με αριθμό απ. 13737/2025, προκειμένου να ενημερωθούν οι δημοτικοί και κοινοτικοί σύμβουλοι καθώς και οι δημότες που ενδιαφέρονται.
Μέχρι στιγμής, δεν είχα προβεί στη δημοσιοποίηση της επιστολής περιμένοντας μια απάντηση από το Δήμο Κοζάνης ή μια πρόσκληση για να εξηγήσω τις θέσεις μου. Δυστυχώς, έχουν περάσει πενήντα ημέρες από την αποστολή της επιστολής χωρίς να λάβω καμία απάντηση.
Στην παρούσα επιστολή επισυνάπτω δύο έγγραφα του Υπουργείου Εσωτερικών – ένα του 2007 και ένα του 2024 – τα οποία χρησιμοποιώ για να αποδείξω ότι η Απόφαση 136/4-3-2025 της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Κοζάνης δεν ήταν νόμιμη.
Επιστολή προς τον Δήμαρχο Κοζάνης
Αγαπητέ κύριε Δήμαρχε,
Θα ήθελα να σας απασχολήσω για λίγο και να εκφράσω την άποψή μου για την ομόφωνη απόφαση 136/04-03-2025 της Δημοτικής Επιτροπής Δήμου Κοζάνης για την πρώτη διαγραφή προστίμων του Κ.Ο.Κ. 2013-2014, με την οποία διαφωνώ κατηγορηματικά.
Οι λόγοι που προτάθηκαν ως επιχείρημα για τη διαγραφή ενός σημαντικού ποσού, που αφορά αρκετές χιλιάδες οφειλετών που παραβίασαν τον Κ.Ο.Κ. τα έτη 2008-2009, δεν είναι νομικά, ηθικά ή δεοντολογικά βάσιμοι. Δημιουργείται η εντύπωση ότι ο Δήμος ενήργησε βεβιασμένα και κάτω από πίεση από τον Συνήγορο του Πολίτη ή άλλους φορείς.
Η απόφαση αυτή ενδέχεται να βλάψει τα συμφέροντα του Δήμου και των δημότών. Δυστυχώς, ο Δήμος επιβεβαιώνει τη στάση των ασυνεπών πολιτών, θεωρώντας τους συνεπείς πολίτες ουσιαστικά «κορόιδα» που ρύθμισαν τις υποχρεώσεις τους. Αυτό ανοίγει την όρεξη για άλλους οφειλέτες να διεκδικήσουν τα αχρεωστήτως καταβληθέντα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα χαοτικό νομικό πλαίσιο.
Εμμένω στην πεποίθηση ότι η πρόταση και η υποστήριξή σας για αυτή την απόφαση ήταν λανθασμένες. Οι βεβαιώσεις του 2013-2014 δεν ήταν παράνομες βάσει των τότε ισχυουσών νομοθεσιών. Από τα έγγραφα που αναφέρω, και ιδίως από το ΥΠΕΣ (Α.Π. 29281/09 07 2007) και την εν λόγω Α.Π. 61049/28-08-2024 προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου, προκύπτει ότι η τριετία για τη βεβαίωση των προστίμων αρχίζει με την ολοκλήρωση του φακέλου του Δήμου.
Δυστυχώς, έμαθα αργά για την απόφαση αυτή μόλις την 1η Απριλίου 2025 μέσω δημοσιεύματος δικηγόρου σε τοπικό μέσο, με αποτέλεσμα να έχει εκπνεύσει η δεκαπενθήμερη προθεσμία για να ασκήσω προσφυγή ελέγχου νομιμότητας.
Η Πραγματικότητα της Κατάστασης το 2013
Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα τα καθήκοντά μου ως Αντιδήμαρχος Οικονομικών το 2013, μαζί με τους συνεργάτες μου, προσπαθήσαμε να οργανώσουμε την Οικονομική Υπηρεσία ώστε να λειτουργεί με τάξη και εντός των νομικών πλαισίων. Ανάμεσα σε άλλες εκκρεμότητες, ήταν και η σοβαρή εκκρεμότητα των αβεβαίωτων κλήσεων της Δημοτικής Αστυνομίας, θέμα που κυριαρχούσε σε συζητήσεις των υπαλλήλων.
Στις 6 Ιουνίου 2013, μετά από πολλές ανατροφοδοτήσεις, ενημερώθηκα εγγράφως για 118.851 αβεβαίωτες κλήσεις που δεν είχαν καταχωρηθεί στην ταμειακή υπηρεσία του Δήμου, συνολικού ποσού 3.523.431,00€. Αν αυτό το ποσό είχε βεβαιωθεί και εισπραχθεί έγκαιρα, ο Δήμος θα είχε μικρότερο ταμειακό πρόβλημα.
Η σύσκεψη που συγκάλεσα την ίδια ημέρα για την αντιμετώπιση του θέματος κατέληξε στην ανάγκη να βεβαιώσουμε το ταχύτερο δυνατόν όσες κλήσεις δεν είχαν παραγραφεί. Η σχετική νομοθεσία το 2013 διευκρινίζει ότι η βεβαίωση κάθε φόρου πραγματοποιείται εντός τριών μηνών από τη λήξη του μήνα έκδοσης του τίτλου.
Δυστυχώς, υπήρξαν καθυστερήσεις και αδράνειες που οφείλονταν σε διάφορους λόγους, γεγονός που επηρέασε τη δυνατότητα βεβαίωσης και είσπραξης των οφειλών. Οι διαδικασίες έπρεπε να επιταχυνθούν προκειμένου να διασφαλίσουμε τη συμμόρφωση με την ισχύουσα νομοθεσία.
Επιπλέον, η νομική υπηρεσία συμφώνησε με την άποψη ότι η ταμειακή βεβαίωση απαιτεί να υπάρχουν όλα τα στοιχεία και ότι η έγκαιρη διαδικασία εξασφαλίζει τη νομιμότητα των βεβαιώσεων.
Στην προσπάθειά μας, προχωρήσαμε στη νομότυπη βεβαίωση των προστίμων και στη διαχείριση των εκκρεμών υποθέσεων, συμμορφούμενοι με τις απαιτήσεις του νόμου και της εγκυκλίου του Υπουργείου Εσωτερικών.
Η Σύγχρονη Προσέγγιση και οι Επιπτώσεις
Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου, η συζήτηση γύρω από τα πρόστιμα του Κ.Ο.Κ. και τη νομιμότητα της βεβαίωσης των οφειλών αναδείχθηκε για άλλη μία φορά. Ωστόσο, οι δηλώσεις του Αντιδημάρχου Οικονομικών ότι υπήρξαν παράνομες βεβαιώσεις το 2013-2014 είναι λανθασμένες, καθώς αποδεικνύεται ότι η διαδικασία που ακολουθήθηκε ήταν απολύτως σύννομη.
Με βάση τις πληροφορίες που διαθέτω, και την απάντηση του ΥΠΕΣ, είναι σαφές ότι οι βεβαιώσεις που πραγματοποιήθηκαν ήταν νόμιμες και εκτελέστηκαν σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες. Είναι απαραίτητο να αναγνωρίσουμε ότι η συμμόρφωση με τη νομοθεσία είναι κρίσιμη για την εύρυθμη λειτουργία του Δήμου και την προστασία των συμφερόντων των δημοτών.
Γνωρίζοντας ότι το ζήτημα αυτό με έχει προβληματίσει ιδιαίτερα, σας προτείνω να ανακαλέσετε την απόφαση 136/2025 και να μην προχωρήσετε σε διαγραφή προστίμων με τους υπάρχοντες λόγους, καθώς αυτό θα επηρεάσει το όφελος του Δήμου και των δημοτών του Κοζάνης.
Εν κατακλείδι, πιστεύω ότι η διαφάνεια και η νομιμότητα πρέπει να είναι οι οδηγίες μας σε κάθε απόφαση που αφορά τα οικονομικά του Δήμου. Ας συνεργαστούμε για μια πραγματικά δίκαιη και νόμιμη διαχείριση των δημοτικών υποθέσεων.
Με εκτίμηση,
Τζέλλος Ν. Γεώργιος,
Δημότης Δήμου Κοζάνης,
Συνταξιούχος, πρώην Αντιδήμαρχος Οικονομικών.